Styleguide

Velkommen til styleguiden for NTFs medieplattform.

Her kan du bli kjent med følgende:

  • Konsept og premisser
  • Verktøykasse
  • Ulike innholdsmoduler
  • Hvem kan få tilgang til medieplattformen?

Konsept og premisser

Denne delen er til bruk for alle i klubbene som jobber med medieplattformen samt klubbenes samarbeidsbyråer og viser konseptet og premissene for medieplattformen.

Hovedmål for medieplattformen

I uprioritert orden

  • Bidra til høyere inntjening gjennom økt salg
  • Styrke merkevaren til klubbene og ligaene
  • Skape verdi for lokale og sentrale partnere 
  • Skape engasjement rundt klubbene og toppfotballen
  • Effektivisere forvaltningen av klubbenes nettløsning

Målgrupper for medieplattformen

Etter en gjennomgang av de ulike målgruppene så er prioriteringen rundt innhold og design basert seg på følgende målgrupper.

  • Supportere
  • Samarbeidspartnere/sponsorer (sentralt/lokalt), (eksisterende/potensielle)
  • Frivillige
  • Journalister/media
  • Andre organisasjoner (SEF, NIF, DBU ++)
  • Spillerne
  • Klubbmedlemmer
  • Landslaget
  • Breddefotball
  • Samfunnsaktører (kommunen)
  • Klubbene

Siden supportere er den viktigste grupperingen vi har laget medieplattformen for  har vi valgt å dele supportere inn i ulike typer supportere.

Hovedfokus på de nye nettsidene til klubbene er de som er markert i fet skrift nedenfor.

  • Hardcore supporter - «sover i drakta»
  • Har sesongkort - går på de fleste kamper
  • Sympatisør - går på viktige kamper når det passer med kalender, været er godt og motstanderen er interessant
  • Familie - som sympatisør, men kampen er en familieaktivitet
  • Gruppen - et lag eller en bedrift som går på kamp for å gjøre noe sammen og for opplevelsen
  • Støtter laget, men går aldri på kamp
  • Losjetraveren/VIP - tar med kunder og venner
  • Fremtidens supportere - barn og ungdom som kan bli supportere

Historien om fotballkampen

Fokus under sesongen er å bygge opp rundt den kommende kampen. I den forbindelse er det satt opp moduler som klubbene selv aktiverer. Det er følgende:

  • Før kamp

  • Under kampen 

  • Etter kampen

Hver av disse har ulike fokus og tydelig call to action for å kjøpe billetter.